5.2 Kaedah Soal Selidik
5.2.1 Demografi Penduduk
Jadual
2 menunjukkan pecahan responden daripada kalangan penduduk di kawasan
Kampung Simpang Sepayang, Kuala Rompin, Pahang berdasarkan umur dan
jantina.
Jadual 2 : Latar Belakang Responden
Bil.
|
Faktor
|
Kategori
|
Kekerapan
|
Peratusan
|
1
|
Jantina
|
Lelaki
|
9
|
30%
|
Wanita
|
21
|
70%
| ||
2
|
umur
|
20-30
|
6
|
20%
|
31-40
|
7
|
23.33%
| ||
41-50
|
13
|
43.33%
| ||
51 tahun ke atas
|
4
|
13.33%
|
Carta 1 menunjukkan demografi responden berdasarkan jantina
Carta 1 : Demografi Responden Berdasarkan Jantina
sumber : Kajian Lapangan 2015
Petunjuk :
Berdasarkan
Rajah 1 di atas menunjukkan demografi responden berdasarkan jantina
dalam kalangan penduduk, di kawasan Kampung Simpang Sepayang, Kuala
Rompin, Pahang. Daripada 30 orang yang telah disoal selidik, seramai 9
orang responden adalah jantina lelaki bersamaa dengan 30%. Sementara
itu, bagi jantina wanita adalah seramai 21 orang responden bersamaan
70%.
Carta 2 menunjukkan demografi responden berdasarkan umur.
Carta 2 : Demografi Responden Berdasarkan Umur
sumber : Kajian Lapangan 2015
Petunjuk :
Berdasarkan
Rajah 2 di atas pula menunjukkan demografi responden berdasarkan umur
20-30 tahun, 31-40 tahun, 41-50 tahun dan 51 tahun ke atas di kawasan
Kampung Simpang Sepayang, Kuala Rompin, Pahang. Daripada 30 orang
penduduk yang telah disoal selidik, seramai 6 orang responden berumur 20
hingga 30 tahun bersamaan dengan 20%. Sementara itu, bagi yang berumur
antara 31 hingga 40 tahun adalah seramai 7 orang responden bersamaan
23.33%. Selain itu, responden berumur 41 hingga 50 tahun seramai 13
orang bersamaan dengan 43.33%. Akhir sekali, seramai 4 orang responden
bersamaan 13.33% bagi yang berumur 51 tahun ke atas.
5.2.2 Sejauhmanakah adat selepas kelahiran masih diamalkan di Kampung Simpang Sepayang, Kuala Rompin, Pahang.
Jadual
3 menunjukkan sejauhmanakah adat selepas kelahiran bayi yang masih
diamalkan di Kampung Simpang Sepayang, Kuala Rompin, Pahang.
Jadual 3 : Analisis sejauhmanakah adat selepas kelahiran bayi masih
diamalkan dalam masyarakat melayu di Kampung Simpang Sepayang, Kuala
Rompin, Pahang.
Bil.
|
Adat selepas kelahiran bayi
|
Ya
|
Tidak
| ||
f
|
%
|
f
|
%
| ||
1
|
Adat menanam uri
|
30
|
100
|
0
|
0
|
2
|
Adat memberi nama
|
29
|
96.67
|
1
|
3.33
|
3
|
Adat mencuci lantai
|
0
|
0
|
30
|
100
|
4
|
Adat membelah mulut
|
29
|
96.67
|
1
|
3.33
|
5
|
Adat mencukur jambul
|
30
|
100
|
0
|
0
|
6
|
Adat naik buai
|
30
|
100
|
0
|
0
|
7
|
Adat menjejak tanah
|
0
|
0
|
30
|
100
|
8
|
Adat bersunat
|
30
|
100
|
0
|
0
|
Sumber : Kajian Lapangan 2015
Rajah 1 : Peratusan Responden Terhadap Adat Menanam Uri
Sumber : Kajian Lapangan 2015
Berdasarkan rajah 1, didapati semua responden menjawab jawapan Ya untuk adat menanam uri. Disebaliknya, tiada seorang responden menjawab jawapan Tidak untuk
adat ini. Hal ini menunjukkan masyarakat melayu di Kampung Simpang
Sepayang, Kuala Rompin, Pahang masih lagi mengamalkan adat menanam uri
selepas kelahiran bayi.
Rajah 2 : Peratusan Responden Terhadap Adat Memberi Nama
Sumber : Kajian Lapangan 2015
Berdasarkan rajah 2, didapati paling ramai responden menjawab jawapan Ya untuk adat memberi nama seramai 29 orang bersamaan 96.67%. Disebaliknya, hanya seorang responden menjawab jawapan Tidak untuk
adat ini bersamaan 3.33%. Hal ini menunjukkan kebanyakkan masyarakat
melayu di Kampung Simpang Sepayang, Kuala Rompin, Pahang masih lagi
mengamalkan adat memberi nama selepas kelahiran bayi.
Rajah 3 : Peratusan Responden Terhadap Adat Mencuci Lantai
Sumber : Kajian Lapangan 2015
Berdasarkan rajah 3, didapati tiada seorang responden menjawab jawapan Ya untuk adat mencuci lantai. Disebaliknya, semua responden menjawab jawapan Tidak untuk
adat ini. Hal ini menunjukkan masyarakat melayu di Kampung Simpang
Sepayang, Kuala Rompin, Pahang sudah tidak mengamalkan adat mencuci
lantai selepas kelahiran bayi.
Rajah 4 : Peratusan Responden Terhadap Adat Membelah Mulut
Sumber : Kajian Lapangan 2015
Berdasarkan rajah 4, didapati paling ramai responden menjawab jawapan Ya untuk adat membelah mulut seramai 29 orang bersamaan 96.67%. Disebaliknya, hanya seorang responden menjawab jawapan Tidak untuk
adat ini bersamaan 3.33%. Hal ini menunjukkan kebanyakkan masyarakat
melayu di Kampung Simpang Sepayang, Kuala Rompin, Pahang masih lagi
mengamalkan adat membelah mulut selepas kelahiran bayi.
Rajah 5 : Peratusan Responden Terhadap Adat Mencuku Jambul
Sumber : Kajian Lapangan 2015
Berdasarkan rajah 5, didapati semua responden menjawab jawapan Ya untuk adat mencukur jambul. Disebaliknya, tiada seorang responden menjawab jawapan Tidak untuk
adat ini. Hal ini menunjukkan masyarakat melayu di Kampung Simpang
Sepayang, Kuala Rompin, Pahang masih lagi mengamalkan adat mencukur
jambul selepas kelahiran bayi.
Rajah 6 : Peratusan Responden Terhadap Adat Naik Buai
Sumber : Kajian Lapangan 2015
Berdasarkan rajah 6, didapati semua responden menjawab jawapan Ya untuk adat naik buai. Disebaliknya, tiada seorang responden menjawab jawapan Tidak untuk
adat ini. Hal ini menunjukkan masyarakat melayu di Kampung Simpang
Sepayang, Kuala Rompin, Pahang masih lagi mengamalkan adat naik buai
selepas kelahiran bayi.
Rajah 7 : Peratusan Responden Terhadap Adat Menjejak Tanah
Sumber : Kajian Lapangan 2015
Berdasarkan rajah 7, didapati tiada seorang responden menjawab jawapan Ya untuk adat menjejak tanah. Disebaliknya, semua responden menjawab jawapan Tidak untuk
adat ini. Hal ini menunjukkan masyarakat melayu di Kampung Simpang
Sepayang, Kuala Rompin, Pahang sudah tidak mengamalkan adat menjejak
tanah selepas kelahiran bayi.
Rajah 8 : Peratusan Responden Terhadap Adat Bersunat
Sumber : Kajian Lapangan 2015
Berdasarkan rajah 8, didapati semua responden menjawab jawapan Ya untuk adat bersunat. Disebaliknya, tiada seorang responden menjawab jawapan Tidak untuk adat ini. Hal ini menunjukkan masyarakat melayu di Kampung Simpang Sepayang, Kuala Rompin, Pahang masih lagi mengamalkan adat bersunat selepas kelahiran bayi.
Sumber :